تاریخ تصویر (شرحی انتقادی)  

درباره این دوره

(برپایه‌ی کتاب تاریخ تصویر به روایت گفتگوی دیوید هاکنی و مارتین گی‌فورد)

در این رشته‌ درس‌گفتارها می‌کوشیم با خوانش انتقادی کتاب، با روایت جذاب هاکنی از تاریخ تصویر، و ویژگی‌های بنیادین این روایت،  که در ۱۸ فصل کتاب صورت‌بندی شده است آشنا شویم. این ویژگی‌ها تنها از تاریخ هنر نمی‌گویند بلکه تمهیدات و مسیرهایی را برای کنش و آفرینش هنری عرضه می‌کنند. پس با این روایت می‌توانیم در بستر تاریخ تصویر به خلاقیت هنری تجربه‌ی بالفعل هنری نیز بیاندیشیم.

چکیده‌ی چشم‌انداز هاکنی را می‌توان چنین صورت‌بندی کرد:‌

الف) تاریخ تصویر، تاریخ برگردان جهان سه‌بعدی بر سطح دوبعدی است.

ب) این روایت روایتی غیرخطی است و تاریخ گذشته را به زمانه‌ی حال، جغرافیای غربی هنر را به هنر شرقی، آثار درخشان تاریخ هنر (نقاشی‌های کاراواجو، ولاسکز و ورمی‌یر و …) را به کارهای سینمایی و عکاسی امروز یا نقاشی ژاپنی را به انیمیشن پینوکیو پیوند می‌زند .

ج) تاریخ تصویر اساساً تاریخی ساختاری و صوری است و دگردیسی‌ها و ویژگی‌های شکل و ساختار آثار هنری (بازنمایی زمان و مکان، نور و سایه، بازتاب و …) را می‌کاود؛ محتوا و مضامین آثار هنری در تاریخ تصویر نقشی محوری ندارند.

د) سازوکار اتاق تاریک و ژرفانمایی خطی (و البته شیوه‌های بدیل آن) نقشی محوری  در تاریخ تصویر دارد و به همین اعتبار منطق عکاسی و زبان دوربین حضوری تکرارشونده و معنادار در این تاریخ (به ویژه از سده‌ی هفدهم به این سو) دارند.

ه) تاریخ تصویر اگرچه در یک‌یک فصول رفت‌وبرگشت‌های زیادی در تاریخ و جغرافیا دارد اما چشم‌انداز کلی آن از غار تا دوران دیجیتال را فرامی‌گیرد.

و) در خوانش انتقادی خواننده با بسیاری از نکات بنیادین که نویسندگان این روایت به زبانی ساده طرح می‌کنند آشنا می‌شود اما هم‌زمان با تأمل و بازنگری در آ‌نها، به چشم‌اندازهای دیگرِ ممکن و بدیل هم می‌اندیشد.

این درس‌گفتارها در قالب ده جلسه‌ی دوساعته ارائه خواهد شد.  (حضوری و آنلاین)​

برای اطلاعات بیشتر به تلگرام آموزشگاه پیام دهید: ۰۹۳۶۴۹۹۷۲۴۸

تلفن ثابت: ۸۸۷۱۵۹۶۷ ۰۲۱

آنچه خواهید آموخت

در این رشته‌ درس‌گفتارها می‌کوشیم با خوانش انتقادی کتاب، با روایت جذاب هاکنی از تاریخ تصویر، و ویژگی‌های بنیادین این روایت،  که در ۱۸ فصل کتاب صورت‌بندی شده است آشنا شویم. این ویژگی‌ها تنها از تاریخ هنر نمی‌گویند بلکه تمهیدات و مسیرهایی را برای کنش و آفرینش هنری عرضه می‌کنند. پس با این روایت می‌توانیم در بستر تاریخ تصویر به خلاقیت هنری تجربه‌ی بالفعل هنری نیز بیاندیشیم.

مفاد آموزشی

  • این روایت روایتی غیرخطی است و تاریخ گذشته را به زمانه‌ی حال، جغرافیای غربی هنر را به هنر شرقی، آثار درخشان تاریخ هنر (نقاشی‌های کاراواجو، ولاسکز و ورمی‌یر و ...) را به کارهای سینمایی و عکاسی امروز یا نقاشی ژاپنی را به انیمیشن پینوکیو پیوند می‌زند .

مدرس دوره

مهران مهاجر

دانش‌آموخته‌ی عکاسی و زبان‌شناسی

0/5
5 Courses
0 Reviews
27 Students
مهران مهاجر ( -1343) عکاسی را از آغاز دهه‌ی 1360 آغاز کرد. او دانش‌آموخته‌ی عکاسی در دوره‌‌ی کارشناسی و زبان‌شناسی همگانی در دوره‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است. طی این‌ سال‌ها چشم و ذهن او بیشتر معطوف به سازوکار زبان دوربین و کنکاش با مرزهای آن بوده است. مهاجر کارهایش را به شکل انفرادی در ایران و به شکل گروهی ‌در ایران و بیرون از ایران در سه دهه‌ی اخیر به نمایش گذاشته است. مهران مهاجر معلم عکاسی و مترجم و نویسنده نیز هست. او عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و نزدیک به سه دهه‌ سابقه‌ی تدریس در دانشگاه‌های تهران را دارد. وی چند کتاب در حوزه‌ی نقد ادبی و عکاسی نوشته و ترجمه کرده است. نوشته‌های او درباره‌ی عکاسی عمدتاً در مجله‌ی حرفه: هنرمند چاپ شده‌اند. تهران بی‌گاه (1393)، بین و لابین (1395)، هوای زمین (1397)، داربست (۱۳۹۹)از کتاب‌های عکس او هستند و کتاب‌های بایگانی و تن (1388)، عکاسی (1390)، عکاسی: درآمدی انتقادی (1390، همراه با محمد نبوی و دیگران)، مفاهیم بنیادی تاریخ هنر (1395، همراه با محمد نبوی) از ترجمه‌های او در زمینه‌ی عکاسی و هنر هستند.
مشاهده بیشتر
تماس بگیرید
سطح دوره
متوسط
مدت زمان دوره 20 ساعت

مفاد آموزشی

  • این روایت روایتی غیرخطی است و تاریخ گذشته را به زمانه‌ی حال، جغرافیای غربی هنر را به هنر شرقی، آثار درخشان تاریخ هنر (نقاشی‌های کاراواجو، ولاسکز و ورمی‌یر و ...) را به کارهای سینمایی و عکاسی امروز یا نقاشی ژاپنی را به انیمیشن پینوکیو پیوند می‌زند .

حساب کاربری ندارید ؟ به صورت رایگان ثبت نام کنید